EKÁER-ügyintézés
„A cél a jogkövető piaci szereplők pozíciójának erősítése, az áruforgalom átláthatósága, a gyakran emberi egészséget veszélyeztető élelmiszerekkel kapcsolatos visszaélések kizárása és nem utolsó sorban az adóelkerülők kiszűrése a NAV által.”
Az EKÁER-rel nyomon követhetővé válik az áruk tényleges útja, hiszen a szállítással kapcsolatos adatokat (áru megnevezése, mennyisége, címzett, feladó adatai, szállító jármű rendszáma stb.) egy központi elektronikus rendszerben még a fuvarozás előtt kell rögzíteni.
FIGYELEM! Az EKÁER adatok szoros összefüggésben vannak minden árumozgással kapcsolatos egyéb jogszabályban megfogalmazott bevallással, jelentéssel, mint például az INTRASTAT, az ÁFA és a Környezetvédelmi Termékdíj!
Amennyiben kétségei vannak, akkor a részletekért vegye igénybe tanácsadási szolgáltatásunkat.
2021. január 1-jén módosultak az Elektronikus Közútiáruforgalom-ellenőrző Rendszerre (EKÁER) vonatkozó szabályok.
A legfontosabb változások:
- kizárólag az EKÁER működésével összefüggésben a kockázatos termékek meghatározásáról szóló NGM rendelet mellékleteiben meghatározott termékek bejelentése kötelező
- Nem kell kockázati biztosítékot szolgáltatniuk a megbízható minősítéssel rendelkező adózóknak, továbbá az 5 százalékos adómértékű termékek esetében is megszűnik a biztosítéknyújtási kötelezettség
- Új szabályok kerültek bevezetésre a szankciók rendszerébe az adózói igények alapján
- Mostantól minden forgalmi irányra igényelhető útszakasz-mentesítés a belföldön belüli forgalom mellett. Az engedélyek visszavonásig érvényesek. Az útszakasz-mentesítésre 2020. december 31-ig beadott kérelmek, továbbá a 2021. január 1-je előtt véglegesített engedélyek esetében a PM rendelet szabályai érvényesek