Egyszerre kint és bent? Amit a Brexittől várhatunk

Az Európai Unióból való kilépés lehetősége régóta beszédtéma volt a brit politikában, mégis általános döbbenetet váltott ki, amikor a 2016. június 23-i népszavazás a kilépésről döntött. Nem véletlenül: a jóslatoknak megfelelően minden lépés a Brexit irányába egyre több problémát szül. A világkereskedelem izgalmas évek elé néz – összehasonlítottuk, mire számíthatunk a várható forgatókönyvek alapján.

Vámparadoxon?

Egyszerre lenni kint is, és bent is: ez a paradoxon régóta téma a világirodalomban és úgy tűnik: most már a gazdaságban is. Ezt igyekszik megvalósítani vámunió szempontjából az Egyesült Királyság is, a tét pedig nem kisebb, mint a nemzetközi vámszabályozások változása. A 2017 decemberi, Európai Bizottsággal kötött kezdeti megállapodás alapján még volt némi esély arra, hogy kiszámítható tempóban zajlanak majd a Brexit-tárgyalások. Nem így történt: a kitűzött kilépési időpontig, 2019 március 29-ig egyre gyorsabban ketyeg az óra, az utóbbi hetekben pedig a bizonytalan kérdések száma messze túlszárnyalja a várakozásokat.

Kilépés puhán, vagy keményen

A feszültség tapintható, hiszen ha az Egyesült Királyság megállapodás nélkül egyszerűen csak megszűnik EU tag lenni -azaz a „Hard Brexit” következik be - a szakértők egyöntetű véleménye szerint totális káosz várható, a vámhatárokról szóló megegyezések gyakorlatilag napról napra fognak zajlani ebben az esetben, ami finoman szólva is megnehezíti a tervezést. A „Soft Brexit” értelmében megfelelő megállapodással történne a kilépés, ami megfelelő gazdasági tervezhetőséget, fokozatosságot biztosítana a kilépést követően tervezett, 2020. december 31-ig tartó átmeneti időszakban. A legutóbbi megállapodást azonban elsöprő többséggel utasította el a brit parlament, aminek legfőbb oka egy fontos vámhatár volt.

A vámhatárok és a Brexit

Az Egyesült Királysághoz tartozó Észak-Írország és az Ír Köztársaság közötti békében nagy szerepe van annak, hogy tilos bármilyen határellenőrző intézményt állítani. A Brexittel együtt azonban elkerülhetetlen lenne, hogy itt is vámhatár húzódjon – ez pedig jelenleg szinte megoldhatatlan politikai feszültséget jelentene. A „mikor?” kérdésre tehát új választ jelenthet az a lehetőség, miszerint addig halasztanák a kilépést, amíg nem sikerül megállapodni az ír vámszabályok ügyében. A „hogyan?” szintén a megegyezésen múlik. Elképzelhető, hogy a Kereskedelmi Világrend legnagyobb kedvezményes vámtétele vonatkozna az EU és Nagy-Britannia közötti kereskedelmi kapcsolatokra, ugyanakkor felvetődött a Törökországhoz, Svájchoz, vagy Norvégiához hasonló vámkedvezmények életbe lépése is.

A várakozások várakozásai

Bármelyik lehetőség következik is be, nehézségekre mindenképp számítanunk kell. Dover beérkező forgalmának 98%-a jelenleg az EU-ból érkezik: ha legrosszabb esetként Calais-ben 4 percet, majd Doverben 20 percet kell várni a vámellenőrzésre, az 47 km-es kamionsort jelentene a fehér sziklák városa előtt. Az Egyesült Királyság kompokkal, további kikötők megnyitásával és megerősített vámügyintézéssel igyekszik elejét venni mindennek – ugyanakkor érdemes felkészülni mindenképp. Számíthatunk az import áfa változására, és a vámkezelések számának drasztikus növekedésére. Hogy a Brexit ne sokkhatásként érje cégünket, egyetlen kulcsa van: a szakképzett, felkészült vámügyintézők.

AJÁNLATOT KÉREK VÁMÜGYINTÉZÉSRE

 
AJÁNLATKÉRÉS

1,9 milliárd forint

Ennyit spóroltunk ügyfeleinknek 2018-ban.
És Önnek mennyit takaríthatunk meg?
TALÁLKOZZUNK és KIDERÜL!
A tanácsadás nem ajándék. Üzlet Önnek is nekünk is
close-link